Anti-Corona Actions

Better safe than sorry!

Corona Virus is spreading globally, and is present in the capital region in Finland as well. Merikerho club and terrace wish to improve safety of restaurant visitors by implementing measures for the duration of the virus threat. We will improve these practices based on customer feedback and official guidelines that may emerge.

  • We only accept payments using a chip such as credit and debit cards, smart phones and watches. We prefer near field payments. If you use a PIN code, please apply hand disinfectant before and after payment. CASH IS NOT ACCEPTED. If you are unable to use these forms of payment, we offer an alternative of a fixed 30 euro voucher per club night. 
  • Restaurant staff, who prepares and serves drinks, uses latex gloves. When they are behind the bar, they do not touch glasses that customers have used. They do not take your phones for charging during the virus alert. 
  • Staff who collect empty glasses use latex gloves. When they collect and wash empties, they do not participate in preparation of drinks or serving them.
  • When you enter the restaurant, before the cloak room and the ticket counter, you are required to wash your hands once using a hand disinfectant, offered by the venue. This is a prerequisite to buy a ticket and check in your gear in the cloak room. This minimizes the risk of contagion from previous spaces you have visited, such as public transport. We also encourage you to wash your hands with soap and warm water during the night. Hands are dried using single use paper towels. 
  • If you have had a contact with person(s) or space(s) where a corona virus infection has been detected, or you have symptoms of a flu or corona virus, we ask you to stay home and not arrive at the venue at all. Such a contact may have ocurred at home, school or work place, where a person carrying the virus has been reported having been. After contact, a suitable grace period before arriving at the venue is two weeks without any symptoms. Our staff and performing artists also agree to comply with this principle.

With these actions we cannot stop the virus from spreading, as it can also spread via persons who do not show visible symptoms, but they reduce the risk. We apologize if you find these actions negative or too strong, and we ask for your understandnig for the inconvenience they may cause. We are aware that we may loose some customers, but we are prepared to take the risk in order for those who come, to have a safer experience.

While this has nothing to do with virus prevention, it is good to mention that we have by default at Merikerho Safer Space policy. Interaction between customers is based on mutual respect and friendly dialogue. Safety and good atmosphere in the space is produced and protected by customers and our staff. Please approach our staff if you notice anything we need to pay attention to.

These guidelines have been written by founder of Merikerho, Tapio Mäkelä, who previously also founded mbar. ”In the same way as a good vibe in a given restaurant or an event is a result of collaboration between organizers and visitors, production of a safer space during a serious threat to health is only possible through dialogue and collaboration. Standing by without doing anything is not a good idea.”

Please send feedback via Instagram or Facebook or via e-mail: info@merikerho.fi

TIEDOTE – julkaisuvapaa 5.3.2020

Ei vara venettä kaada!
Better safe than sorry!

Koronavirus on todettu Suomessa seitsemällä henkilöllä, osa heistä pääkaupunkiseudulla. Virus leviää maailmalla. Merikerho klubi ja terassi haluaa luoda puitteet turvallisemmalle ravintolakäynnille muutamilla toimenpiteillä virusepidemian uhan ja mahdollisen epidemian aikana. Kehitämme näitä ohjeita asiakkailta saadun palautteen tai viranomaisohjeiden mukaan tarvittaessa.

  • Maksuvälineenä hyväksytään ainoastaan sirulliset kortit, puhelimet ja kellot. Paras maksutapa on lähimaksu. PIN-koodia käyttäviä asiakkaita pyydetään käyttämään käsidesiä ennen ja jälkeen maksutapahtuman. Käteistä ei hyväksytä maksuvälineenä lainkaan. Tarjoamme myös mahdollisuuden etukäteen verkkomaksulla ostettavaan voucheriin/lahjakorttiin.
  • Ravintolan henkilökunta, joka valmistaa ja tarjoilee juomia, käyttää lateksikäsineitä. He eivät baaritiskin takana käsittele astioita, mitkä ovat käyneet asiakkailla.
  • Tyhjiä laseja ja pulloja käsittelevä henkilökunta käyttää lateksihansikkaita. He eivät laseja kerätessään tai tiskatessaan osallistu asiakkaille tarjottavien juomien valmistukseen tai tarjoiluun.
  • Tullessaan sisään ravintolaan, ennen vaatesäilytyksessä asiointia, asiakkaiden on käytettävä kerran käsidesiä, minkä ravintola tarjoaa. Käsidesin käyttö ravintolaan tultaessa on edellytys pääsylipun ostamiseen. Näin minimoidaan riski julkisessa liikenteessä tai muissa tiloissa mahdollisesti käsiin tarttuneen viruksen kulkeutumisesta muiden asiakkaiden kanssa jaettuun tilaan. Kannustamme myös illan aikana pesemään käsiä lämpimällä vedellä ja saippualla. Kädet kuivataan kertakäyttöisiin paperikäsipyyhkeisiin.
  • Mikäli sinulla on ollut kontakti henkilöön, kenellä on todettu koronavirustartunta, tai sinulla on flunssan oireita (tai muita koronaviruksen tartunnan kaltaisia oireita), pyydämme sinua jäämään kotiin. Kontaktin jälkeen, mikä on voinut tapahtua esimerkiksi koululla, kotona tai työpaikalla, sopiva varoaika on kaksi oireetonta viikkoa. Nämä ohjeet koskevat myös henkilökuntaamme ja esiintyviä artisteja. 

Näillä toimenpiteillä ei toki voida taata, etteikö koronavirus leviäisi esimerkiksi oireettoman asiakkaan kautta, mutta ne vähentävät viruksen leviämisen riskiä ravintolaillan aikana. Pahoittelemme, jos tästä aiheutuu joillekin asiakkaista mielipahaa. Tiedostamme, että kävijyys ravintolassa voi myös näiden toimien johdosta laskea, mutta olemme valmiit tähän riskiin, jotta meillä käyvät asiakkaat saisivat turvallisemman kokemuksen. 

Täysin terveysnäkökulmaan liittymätön asia, mutta mikä on tässä yhteydessä hyvä mainita, on että ravintolassamme on lähtökohtaisesti ollut käytössä turvallisen tilan käytäntö. Kanssakäyminen asiakkaiden kesken perustuu keskinäiseen kunnioitukseen sekä ystävälliseen vuorovaikutukseen, ja tätä viihtyisyyttä ja turvallisuutta tuottavat ja suojelevat asiakkaat ja henkilökuntamme yhteisesti. 

Nämä ohjeet on kirjoittanut Tapio Mäkelä, joka Merikerhoa aiemmin veti mbaria Lasipalatsilla.

”Samoin kuin hyvä tunnelma ravintolassa tai tapahtumissa on sen järjestäjien ja kokijoiden yhteistyön aikaansaamaa, niin myös vakavan terveyteen kohdistuvan uhan aikana turvallisemman tilan tuottaminen on mahdollista vain avoimen dialogin ja yhteistyön kautta. Sivusta katsominen ja tumput suorana seisominen ei ole hyvä idea.”

Tapio Mäkelä, Merikerho oy

Please send feedback and comments via our Facebook or Instagram, or info@merikerho.fi

Wikipedia:

1849. Kalevala — Kolmasneljättä runo: 416–418

Sanoi lieto Lemminkäinen: ”Ei vara venettä kaa’a,

tuki suovoa tuhoa. Use’in merellä Pohjan

tuuli laitoa kysyvi, vastatuuli varppehia.”